ایزو | خدمات ایزو | مشاوره ایزو

ساخت وبلاگ

۴- نیازمندیهای مدیریتی

۴-۱ سازماندهی و مدیریت

۴-۱-۱ موجودیت آزمایشگاه یا سازمانی که آزمایشگاه بخشی از آن می‎باشد، از نظر قانونی و حقوقی باید شناسایی شده باشد.
نیازمندی مستند سازی:
مدارک حقوقی و قانونی ثبت آزمایشگاه یا ثبت شرکت باید تهیه و در دسترس باشد.

۴-۱-۲ آزمایشگاه باید سازماندهی شده و بصورتی عمل نماید که نیازمندیهای این استانداردرا تامین کند.
-تامین تسهیلات دائمی یا تسهیلات قابل انتقال نیز درنظر گرفته شود.
۴-۱-۳ در صورتیکه آزمایشگاه بخشی از یک سازمان باشد، مسئولیتهای کلیه پرسنل که در ارتباط و موثر بر فعالیتهای آزمایشگاه می‎باشند باید کاملاً مشخص و تدوین گردد.
– از نفوذ یا اثر گذاری کلیه بخشها بر فعالیتهای آزمایشگاهی جلوگیری گردد.

نیازمندی مستند سازی:
 مسئولیتهای پرسنلی که در ارتباط با آزمایشگاه هستند ( اگر آزمایشگاه بخشی از یک سازمان بزرگتر باشد ) باید تدوین شود. در این مسئولیتها مشخص می شود که هیچگونه دخالت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی پرسنل آزمایشگاه و نتایج حاصله از آزمونها نباید صورت پذیرد و نحوه ارتباط آنها با آزمایشگاه چگونه است.
 تهیه متن « عدم نفوذ » بر فعالیتهای آزمایشگاه و امضاء توسط کلیه مدیران و پرسنل مرتبط با آزمایشگاه.

۴-۱-۴ آزمایشگاه باید دارای پرسنل فنی و مدیریتی بوده و اختیارات و منابع کافی برای اجرای وظایف را داشته باشند.
– آزمایشگاه باید ترتیباتی اتخاذ کند که از هر گونه فشار داخلی و خارجی (‌بازرگانی یا مالی ) بر پرسنل جلوگیری شود.
– آزمایشگاهها باید سیاستها و روشهایی را تدوین کند تا از اطلاعات محرمانه مشتریان محافظت کند مخصوصاً برای محافظت از انتقال الکترونیکی نتایج.
– آزمایشگاه باید سیاستها و روشهایی را اتخاذ کند که از انجام هر گونه فعالیتی که بر اطمینان بخشی ، رازداری ، بیطرفی و بر قضاوتها تاثیر می‎گذارد، جلوگیری کند.
– آزمایشگاه باید دارای ساختار سازمانی ، ساختار مدیریتی ، باشد که در ساختار اصلی سازمان قرار داده شده باشد و روابط بین مدیریت ، فعالیتهای فنی و خدمات پشتیبانی و سیستم کیفی در آن تعریف شده باشد.
– اختیارات ، مسئولیتها و روابط فی مابین کلیه پرسنلی که فعالیتهای موثر بر کیفیت آزمونها را انجام می‎دهند باید مشخص شود.

– نظارتهای کافی بر پرسنل صورت پذیرفته ، آموزشهای داخلی و ارزیابی (‌assess ) بر نتایج آزمون نیز صورت پذیرد.
– آزمایشگاه باید مدیریت فنی داشته باشد که مسئولیت کلیه فعالیتهای فنی را بعهده داشته و منابع کافی برای تامین منابع کیفی را در دسترس دارد.
– آزمایشگاه باید یکی از اعضاء شرکت را خارج از سایر وظایف و مسئولیتهایش به عنوان مدیر کیفیت انتخاب و اختیارات و مسئولیتهایش را تعریف کند تا اطمینان حاصل شودکه سیستم کیفیت در همه زمانها اجرا می‎شود.
– مدیر کیفیت باید ارتباط مستقیم با مدیریت ارشد داشته باشد.
– برای پرسنل مدیریتی کلیدی ، فردی بعنوان معاون تخصیص داده شود مثل مدیر کیفیت.

نیازمندیهای مستند سازی:
 تهیه متن « عدم نفوذ » بر فعالیتهای آزمایشگاه و امضاء توسط مدیران و پرسنل آزمایشگاه.
 تهیه روش اجرائی حفاظت از اطلاعات آزمون مشتریان و ارتباطات داخلی و خارجی .
 تهیه متن « رازداری ، بیطرفی » بر نتایج آزمون و امضاء توسط مدیران و پرسنل آزمایشگاه.
 تدوین ساختار سازمانی آزمایشگاه ( قراردادن چارت سازمانی در نظامنامه آزمایشگاه )
 تدوین اختیارات و مسئولیتهای کلیه مدیران و پرسنل آزمایشگاه ( مسئولیت پایش بر نتایج آزمون و ارزیابی قبل از صدور باید در اختیارات و مسئولیتها مشخص شود)
 شناسائی مدیران فنی آزمایشگاه و مدیر کیفی آزمایشگاه.

نوشته شده توسط ایزو ایران

ایزو | خدمات ایزو | مشاوره ایزو...
ما را در سایت ایزو | خدمات ایزو | مشاوره ایزو دنبال می کنید

برچسب : ایزو, نویسنده : نرگس رحیمی isoicsiran بازدید : 31 تاريخ : سه شنبه 10 مرداد 1396 ساعت: 19:58

درس دوم
نتایج سه مطالعه انجام شده موید این واقعیت است که بیشترین مصرف آب در کشتزارها اتفاق می افتد و ردپای آب در کارخانجات کمترین مقدار را به خود اختصاص می دهد. بیشترین آب آبی در آبیاری محصولات کشاورزی رخ داده و بیشترین آب خاکستری مختص کود مصرفی و ساخت مواد بسته بندی می باشد. نتایج فوق اهمیت مصرف آب در زنجیره تامین را در ارزیابی ردپای آب نشان می دهد. شرکتهایی که موارد اولیه مورد استفاده در تولید محصولاتشان جزء محصولات کشاورزی است می بایست بیشترین توجه را به این بخش از زنجیره تامین معطوف نموده تا امکان دستیابی به توسعه پایدار را فراهم نمایند.
درس سوم
انجام ارزیابی دقیق از اثرات بالقوه آبی مستلزم داشتن درک صحیح از وضعیت آب در هر حوزه آبگیری، با توجه به محل حوزه و شرایط آن در فصلهای مختلف و همچنین میزان نیاز محصول کشاورزی به آب می باشد. میزان ردپای آب آبی، اهمیت ملاحظات جغرافیایی و فصلی منابع آبی را هویدا میکند، بطور مثال جهت تعیین استراتژی آبی لازم است اطلاعات مربوط به منابع ورود و محل خروج آب آبی ( مانند رودخانه، دریاچه و غیره) در دسترس باشد. صرف اعلام میزان متوسط سالانه ردپای آب نمی تواند تغییرات شرایط آبی در طول سال را مشخص نماید، بخصوص اینکه شرایط مصرف آب مواد و محصولات کشاورزی در طول سال کاملا متفاوت است. در مجموع در صورت تفکیک منابع آبی، مفهوم ردپای آب به منظور ارزیابی اثرات آبی و ریسکهای مربوطه، به شدت ارزشمند و مفید می شود، علاوه بر آن جمع آوری اطلاعات درست از میزان مصرف فصلی آب، کمک شایانی به اخذ تصمیمات صحیح و موثر در خصوص استراتژی استفاده از آب می نماید.
درس چهارم
بررسی حساسیت بالای برخی از پارامترهای ورودی در اندازه گیری ردپای آب در دو مورد از سه مطالعه صورت گرفته به انجام رسید. یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار در محاسبات، بازدهی محصول بود. بازدهی محصول با توجه به شرایط محیطی، آفت محصول و غیره می تواند سال به سال تغییر نماید. همچنین میزان بازدهی محصول با توجه به ملاحظات تامین کنندگان نسبت به اعلام دقیق و صحیح آن می تواند منجر به بروز عدم قطعیت بالا در محاسبات گردد.
یکی دیگر از پارامترهای حساس و تاثیرگذار بر محاسبات، ردپای آب خاکستری است. در مطالعات صورت گرفته، دسترسی کافی به اطلاعات مربوط به کود و میزان شستشو و جاری شدن مواد آلود کننده آب وجود نداشت لذا بالاجبار ساده سازی در محاسبات صورت پذیرفت که این خود نیز می تواند باعث بروز عدم قطعیت در اندازه گیریها شود.
از دیگر پارامترهای حساس می توان به استاندارد کیفیت آب اشاره نمود که در محاسبه میزان ردپای آب خاکستری در تحقیق تولید شکر از چغندر قند تاثیرگذار بود.

نوشته شده توسط ایزو ایران

ایزو | خدمات ایزو | مشاوره ایزو...
ما را در سایت ایزو | خدمات ایزو | مشاوره ایزو دنبال می کنید

برچسب : ایزو, نویسنده : نرگس رحیمی isoicsiran بازدید : 44 تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1396 ساعت: 17:02